71- Şeytan Taşlama'nın Ortaya Çıkışı ve Nasıl Yapılacağı ile ilgili
Hususlar
1. İbn
Abbas (r.a.)
- - (-)
12029 (1)- İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: ''Cebrail, Hz. İbrahtm'i Akabe
cemresine (=Büyük Şeytana) götürdü. Orada karşısına şeytan çıktı. Yedi taşla
onu taşlayınca şeytan yere düştü. Sonra Cebrail İbrahtm'i
el-Cemretu'l-Vusta'ya
(=Orta Şeytan'a) götürdü. Orada da karşısına şeytan çıktı. Yedi taşla onu
taşlayınca şeytan yere dÜştü. Sonra Cebrail,
İbrahim'i el-Cemretu'l-Kusva'ya
(küçük Şeytan'a) götürdü. Orada da karşısına şeytan çıktı. Yedi taşla onu
taşlayınca şeytan yere düştü. Hz. İbrahim oğlu İsmaili
kurban etmek isteyince İsmail: ''Babacığım! Beni bağla ki çırpanmayayım.
Zira çırpınırsam ben keserken üzerine kan sıçrayabilir'' dedi. Bunun üzerine İbrahtm onu bağladı. Bıçağı alıp da onu kesmeye davranınca
arkasından kendisine: ''Ey İbrahim! Rüyayı gerçekIeştirdin''[Saffat 104, 105] diye seslenildi. ''
[-Sahih-]
Heysemi, Mecmau'z-Zevaid'de
(3/259, 260) zikretmiş ve: "Ahmed rivayet etti.
İsnadında son
zamanlarında karıştırmaya başlayan Ata b. es-Saib
vardır" demiştir.
12030 (2)- Ebu't-Tufeyl anlatıyor: İbn Abbas'a: "Kavmin, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
Kabe'yi remel yaparak tavaf ettiğini ve bunun da
sünnet olduğunu iddia ediyor!" dediğimde: "Hem doğru, hem de yanlış
söylemişler" dedi. Ona: "Nerede doğru, nerede yanlış
söylemişler?" diye sorduğumda ise şöyle dedi: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
tavafta remel yaptığı konusunda doğru söylüyorlar, ama bunun sünnet olduğunu
söylemeleri yanlış. Çünkü Kureyşliler Hudeybiye zamanında: "Muhammed ile ashabını bırakın da
nağf (burnundan düşen kurtlarla karakterize olan
deve) ölümüyle ölsünler!" demişlerdi. Kureyşliler,
Müslümanların gelecek yıl Mekke'de üç gün kalmaları şartıyla Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile barış yapınca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
diğer yıl geldi. Müşrikler Ku'aykian dağı tarafında
idiler. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem), ashabına: ''Kabe'yi
tavaf ederken üç şavtta remel yapın'' buyurdu. Ancak
bu, sünnet değildir.
Ona: "Kavmin, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Safa ile Merve arasında devesiyle sa'y yaptığını ve bunun da sünnet olduğunu iddia
ediyorlar!" dediğimde: "Hem doğru, hem de yanlış söylemişler"
dedi. Ona: "Nasıl doğru söyleyip nasıl yanlış söylemişler?" diye
sorduğumda da şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
Safa ile Merve arasında devesiyle sa'y yaptığı
konusunda doğru söylüyorlar, ama deve üzerinde sa'y yapmak ,y sünnet değildir. Bu konuda yanlış söylemişler.
Zira insanları Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in çevresinden ayırmak mümkün
olamıyordu ve bundan vazgeçirilemiyorlardı. Sözlerini duymaları ama ellerinin
kendisine ulaşmaması için devesi üzerinde sa'y
yapmıştır."
Ona: "Kavmin, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Safa ile Merve arasında sa'y
yaptığını ve bunun sünnet olduğunu iddia ediyorlar" dediğimde şu karşılığı
verdi: "Doğru söylemişler. Zira Hz. İbrahim'e hac ibadeti emredilince, sa'y yaparken şeytan karşısına çıktı. Şeytan onu geçmek
istedi, ama Hz. İbrahim onu geçti. Sonra Cebrail onu Akabe cemresine götürdü.
Orada da karşısına bir şeytan çıktı. İbrahim ona yedi taş atınca da gitti. Orta
Şeytan'ın da yanında karşısına çıkınca İbrahim ona yedi taş daha attı.
Orada İbrahim, oğlu
İsmail'i yüzüstü yatırdı. İsmail'in üzerinde beyaz bir gömlek vardı. İsmail:
"Babacığım! Bu gömleğimden başka kefenim olacak bir giysim yok. Onu üzerimdem çıkartıp bana kefen yap" dedi. İbrahim
üzerinden gömleği çıkarmak isteyince arkasından: "Ey İbrahim! Rüyayı
gerçekleştirdin"[Saffat 104,105] diye seslenildi.
Ardına baktığında da beyaz, boynuzlu ve semiz bir koç gördü. Böylesi koçları
sattığımızı bilirim. Sonra Cebrail onu Küçük Şeytan'a götürdü. Orada da şeytan
karşısına çıktı. İbrahim yine ona yedi taş atınca gitti.
Sonra Cebrail onu Mina'ya götürdü ve ona: "Burası Mina'dır"
dedi. (Yunus'un rivayetinde "Burası insanların dinlendiği yerdir"
dediği geçer.) Ardından onu Müzdelife'ye götürdü ve:
"Burası Meş'aril-Haram'dır" dedi. Sonra onu
Arafat'a götürdü." İbn Abbas bunu dedikten sonra
bana: "Oraya neden Arafat denildiğini biliyor musun?" diye sordu.
"Hayırl" dediğimde: "Cebrail,
İbrahim'i oraya götürdüğünde: "(Burayı) tamdın mı?" diye sordu.
İbrahim de: "Tanıdım (=Araft)" karşılığı m
verdi. Arafat denilmesinin sebebi de budur" dedi ve: "Peki, telbiyenin nasıl çıktığını biliyor musun?" diye sordu.
Ona: "Nasıl ortaya çıktı?" diye sorduğumda da şöyle dedi:
"İbrahim'e haccı insanlara ilan etmesi emredildiğinde dağlar başım eğdi,
kasabalar kendisine yükseltildi. Bu şekilde de haccı insanlara ilan edip
bildirdi.,
[Sahih]
Heysemi (5583) der ki: "Hadisi İmam Ahmed
ve el-Mu'cemu'l-kebir'de Taberani
rivayet etmiştir. Ravileri güvenilir
kimselerdir."
21782 (l)'de tekrar
edecektir.
12031 (3)- Başka bir
kanalla bu hadisin aynısı nakledilmiştir. Burada: "Elleri Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ulaşmasın diye" ifadesi ile "İşte orada
Hz. İbrahim, İsmail'i yüzüstü yere yatırdı" ifadeleri geçer''
[Sahih]